توضیحات
عنوان کتاب: عرفان و فلسفه
نویسنده: والتر ترنس استیس
مترجم: بهاءالدین خرمشاهی
ناشر: سروش
تعداد صفحات: ۳۸۴صفحه
کتاب عرفان و فلسفه از نگاه مصطفی ملکیان
این کتاب و کتاب دیگر استیس [زمان و سرمدیت] به معرفتشناسی تجربهی عرفانی اختصاص دارد.
فهرست کتاب
فصل یکم: تمهید مسأله: ۱. ارزش و ضرورت این پژوهش؛ ۲. چارپایی بر او کتابی چند؛ ۳. اصل طبیعی (طبیعتگرایانه)؛ ۴. اصل بیتفاوتی علت؛ ۵. تجربه و تعبیر؛ ۶. جامعیت شواهد؛ فصل دوم: مسألهٔ وجه مشترک: ۱. ماهیت مسأله؛ ۲. مشهودات و مسموعات باطنی؛ ۳. بیاعتباری وجد، جذبه و تواجد؛ ۴. چارهجویی؛ ۵. سیر آفاقی؛ ۶. موارد بینابین؛ ۷. عرفان انفسی؛ ۸. عرفان انفسی ـ انحلال فردیت؛ ۹. آیا عرفان نحلهٔ هینایانای بودایی استثناست؟؛ ۱۰. پاسخ به یک ایراد؛ ۱۱. نتیجهگیری و مرور؛ فصل سوم: مسألهٔ مابازاء خارجی: ۱. حجیت اتفاق آرا؛ ۲. فراذهنی بودن؛ ۳. احساس عینیت؛ ۴. جوهر فرد عرفانی؛ ۵. نفس کلی؛ و خلأ ـ ملأ؛ ۶. واژهٔ خدا؛ ۷. صرفالوجود؛ ۸. نظریهٔ «حقیقت شاعرانه»؛ ۹. منطلت نفس کلی؛ ۱۰. چارهٔ دیگر؛
فصل چهارم: وحدت وجود، دوگانهانگاری، یگانهانگاری: ۱. وحدت وجود؛ ۲. دوگانهانگاری؛ ۳. انتقاد از دوگانهانگاری؛ ۴. یگانهانگاری؛ ۵. توجیه وحدت وجود؛ فصل پنجم: عرفان و منطق: ۱. شطحیات عرفانی؛ ۲. نظریهٔ شطحیهٔ خطابی؛ ۳. نظریهٔ سوء تألیف؛ ۴. نظریهٔ تعدد مصادیق؛ ۵. نظریهٔ تعدد معانی؛ ۶. یک ایراد؛ ۷. شناخت دیگران از نظریهٔ تناقض؛ ۸. پیامدهای فلسفی شطحیات؛ فصل ششم: عرفان و زبان: ۱. طرح مسأله؛ ۲. ادعای انکشافات علمی؛ ۳. نظریههای عرفپسند؛ ۴. نظریهای که زبان عرفانی و دینی را مجازی میشمرد؛ ۵. پیشنهاد یک نظریهٔ جدید؛ فصل هفتم: عرفان و بقای نفس؛ فصل هشتم: عرفان، اخلاق و دین: ۱. نظریهٔ عرفانی اخلاق؛ ۲. عرفان و زندگی خوش؛ ۳. عرفان و دین.
بخشی از پیشگفتار کتاب
هدف از تألیف این کتاب، پژوهش در اطراف این مسأله است که آنچه «حال یا تجربه عرفانی» نامیده میشود چه رابطهای ـ اگر اصولاً داشته باشد ـ با مسائل مهم فلسفه دارد؟ این پژوهش را با تکیه به واقعیتی روانی که انکارش فقط میتواند ناشی از جهل باشد، آغاز میکینم. بعضی انسانها گهگاه احوال غریبی داشتهاند که بعنوان «عرفانی» مشخص و معروف است… این پژوهش از بعضی جهات، متناظر با این پرسش است که تجربهٔ حسی ما، فیالمثل احساس ما از رنگ، چه ربطی با ماهیت و ساخت و ترکیب جهان دارد؟… من بعنوان فیلسوف این کتاب را مینویسم، نه بعنوان عارف و ادعا نمیکنم که در هیچیک از زمینههای فرهنگی عرفانهایی که در این کتاب مطرح است، تخصص و تبحر دارم. از هر اقلیم فرهنگی، معدودی را که بزرگترین عرفای آنجا دانستهام برگزیدهام و استنباطها و استنتاجهایم را عمدتاً بر پایهٔ بررسی عمیق این نمونهها نهادهام. دیگر آنکه برداشت فلسفی من، تجربی و تحلیلی است.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.