توضیحات
عنوان کتاب: روانشناسی اخلاق
نویسنده: پروین کدیور
ناشر: آگه
تعداد صفحات: ۱۹۲صفحه
دربارهی کتاب روانشناسی اخلاق
کتاب روانشناسی اخلاق به موضوع «تحول اخلاقی» اختصاص دارد. هدف از نگارش این کتاب، آشنایی با نظریههای روانشناسی اخلاق است. در پایان کتاب، داستانهایی از پیاژه و کالبرگ دربارهی قضاوت اخلاقی و پرسشنامههای داوریهای اجتماعی آورده شده است.
فهرست کتاب
عناوین برخی از بخشهای کتاب عبارت اند از: فصل یکم: نظریهٔ پیاژه در زمینهٔ تحول اخلاقی درآمدی بر نظریهٔ پیاژه در زمینهٔ تحول اخلاقی؛ کانت و پیاژه؛ تحول شناختی و تحول اخلاقی؛ نظریهٔ پیاژه در زمینهٔ تحول اخلاقی ۱. به کاربستن قواعد؛ ۲. آگاهی از قواعد؛ واقعگرایی و نسبیگرایی؛ داستانهای مربوط به بیدقتی؛ کاربردهای نظام پیاژه؛ منابع.
فصل دوم: نظریهٔ کالبرگ در زمینهٔ تحول اخلاقی کالبرگ و سنجش قضاوتهای اخلاقی؛ مراحل تحول اخلاقی از نظر کالبرگ الف. سطح اخلاق پیشقراردادی؛ ب. سطح اخلاق قراردادی؛ ج. سطح اخلاق فراقراردادی؛ آموزش اخلاق در نظریهٔ کالبرگ؛ انتقادهای وارد بر نظریهٔ کالبرگ؛ روشهای جدید در سنجش قضاوتهای اخلاقی؛ رویآورد نوکالبرگی؛ قضاوت اخلاقی و رفتار اخلاقی؛ منابع.
فصل سوم: از نظریه تا عمل سوابق تحقیقاتی؛ مبانی نظری و دلالتهای آن در تربیت اخلاقی؛ مبانی فلسفی؛ تعیینکنندههای درونی و بیرونی رفتار؛ مبانی فلسفی دیدگاه شناختی و پیآمدهای آن؛ تعامل فرد و محیط؛ مبانی روش شناختی و پیآمدهای آن؛ تجربههای اجتماعی؛ مراحل تحول اخلاقی به عنوان مبنایی برای تربیت اخلاقی؛ تعادلجویی؛ منابع. فصل چهارم: دیدگاه شناختی: خلاصه و ارزشیابی محدودیتهای نظری در زمینهٔ بررسی تحول اخلاقی؛ اهمیت فرایندهای شناختی، عواطف و رفتار؛ محدودیتهای نظریهٔ شناختی؛ منابع.
فصل پنجم: دیدگاه شناختی ـ اجتماعی و تحول اخلاقی نظریهٔ شناختی ـ اجتماعی؛ جبرگرایی دوجانبه؛ انواع سرمشقگیری؛ فرایندهای یادگیری مشاهدهای؛ نقش پذیرش در تبیین یادگیری مشاهدهای؛ تفاوت اکتساب و عملکرد؛ نظریهٔ شناختی ـ اجتماعی در تحول اخلاقی؛ نظریهٔ شناختی ـ اجتماعی و نظریهٔ صفات؛ نظریهٔ شناختی ـ اجتماعی و نظریهٔ یادگیری؛ نظریهٔ شناختی ـ اجتماعی و روانکاوی؛ نظریهٔ شناختی ـ اجتماعی و پیاژه و کالبرگ؛ نظریهٔ شناختی ـ اجتماعی و کاربردهای آن در تربیت اخلاقی؛ کنترل تعصبات شخصی.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.